Bloggintresserade

lördag 5 september 2009

Tappat Monster


Jag tog en sväng till samma sjö som jag och sonen besökte förra veckan. Båten åkte i och 4 spön riggades med blandade beten. Blandannat testade jag en nyinköpt 4-play från savagear. Fisket var otroligt trögt men de enda kontaktter jag hade med fisk denna dag var mycket spännande.
Efter 1 timmes trollande drar en av de yttre paravanerna iväg och en ilsket hoppande gädda i 5 kilos klassen ruskar sig lös från en ilsket gul Turus Ukku efter en rad cirkuskonster.
Det blåser en del så den 40kg lätta båten blir svårmanövrerad. Efter ytterligare 1,5 timmes händelselös trolling går ett av betena i botten(trodde jag ja), men botten börjar röra på sig och jag har fullt upp med att ta in de andra spöna och hålla båten.
Jag får upp alla spön och börjar drilla fisken. Efter vad som känns som en evighet får jag in gäddan som är riktigt stor till båten men utan varken huggkrok eller håv(rutinerat) i blåst når jag inte bjässen för att ta ett gälgrepp. Det hela slutar med att hon ruskar sig loss efter en kort rusning och endast en sargad wobbler hänger i linänden.
Svårt att uppskatta vikten på gäddan men om jag ska uppskatta vikt så säger jag inte under 12.
Denna dag hade slutat lyckligare om jag haft håven med och ännu bättre om en fiskekamrat funnits i båten.
Ni får hålla tillgodo med en bild av revorna som blev i wobblern.
//Håkan

1 kommentar:

  1. Snacka om catch&release :) Bara att skratta åt & njuta av vetskapen att nästa gång så kanske...
    Trevligt inlägg.

    SvaraRadera