Bloggintresserade

lördag 9 januari 2010

3 i Levasjokk.

Nu när vintern är som djupast sitter jag och planerar sommarens flugfiskeresa.
2006 gick resan tillsammans med "svågrarna Stewing" (inte svåger med mig, utan till varandra) till Levasjokk strax norr om Nikkaluokta.


Vi bilade upp hela natten, strax före 07.00 köpte vi frukost på macken i Kiruna. Efter lite mat och vila i en av stans parker gick resan vidare de sista 8 milen till den väntande helekoptern. När vi flög ut fick vi tyvärr lägga oss lite mer nerströmms än planerat pga avståndet till fiskare som redan var på plats. Vi la oss vid ett stenigt grundare strömparti med djupare poler som löste av varandra.


Ett av målen med resan till Levas detta år var just att försöka fånga harr, öring och röding i ett och samma vatten. Vilket Peter och jag lyckades med. Danne kämmpade verkligen med rödingen, men fick tillslut känna sig besegrad.
- Men jag vet Danne, den sista du tappade det var tammefan en röding!!!


Annars kryllade jokken av öringar med topp på kilo, ett fåtal rödingar och harr även där med topp på kilo.


Vi fick 5 dagar strålande sol, men! En dag regnade och blåste det. Blåste med stort B. Det var det värsta jag upplevt hittils på fjället. Jag tror vi spelade kort hela dagen. Vattnennivån var låg när vi kom, men efter en dags regnande steg jokken med ett par decimeter. Vilket gjorde att de efterföljande dagarna gav ett bättre fiske när det blev mer fart på vattnet.


Tips: bästa flugor på denna resa var supperpupan och klinkhammer.
God mat och dryck, men framförallt hade vi en grymt rolig stund tillsammans.


Vart jag ska i år? Vem vet! //Mats

1 kommentar:

  1. Blir riktigt sugen på en fjällresa när jag läser om er tur till Levas...

    SvaraRadera