Bloggintresserade

söndag 31 oktober 2010

Öringträff blev gäddrace

Under lördagen hade ett antal båtar slutit upp på Bergviken för att försöka lura någon av sjöns silverprickiga individer.
Vi la i Mats båt strax före 9 på förmiddagen och riggade 10 spön med plastbeten som skulle platsat på startlistan på Vänern(om man inte kör löja).
På vägen ut träffade vi på Goude som för dagen lämnat Peter vid Ljusnans mynning för öringfiske där.
Efter lite prat lägger vi om kursen och får i samtliga beten.
Det dröjer inte många minuter förrän det sjunger till i båda djupriggarna samtidigt.
Båda fiskarna var grön/gulfläckiga men någon större besvikelse var det trots allt inte.
Det roliga var att den ena av Gäddorna tog en liten strike pro 2 meter bakom båten!
Vi hade även som mål denna dag att "fiska in" Mats båt som inte blev använd något denna säsong på grund av bedrövligt folk som inte kan skilja på ditt och mitt.
Hugg avlöste hugg och vi bantade ner antalet spön till 8 för att undvika trassel.
Ett tag tror jag att på min sida hade jag bara ett fiskande spö.
Vi ringde runt lite och fick ungefär samma rapporter från alla håll. Gädda, ingen öring.
Mitt på dagen bränner Mats en stor gädda som tar hans Bomber15A med sig efter ett brutalt gung.
Vi får även ett par abborrar, även en av dom tar 2 meter bakom båten.
Dagen avslutas med att jag bränner en stor pjäs som går upp i ytan och ruskar och där försvann min Bomber15A.
Summan för dagen blev ett 10-tal gäddor varav 5-6 riktigt fina 2 stora tappade samt 2 abborrar och Mats båt är så gott som infiskad.
Men öringarna lyste med sin frånvaro.
Synd att dagen inte var inriktad på gädda med tanke på vad vi kunnat åstadkomma med gäddgrejorna!
Vi hade förmodligen haft 2 riktigt fina pjäser i båten bara vi hade haft tafsar!
Det bör även nämnas att det enda vi använde håven till under dagen var att ta upp en tappad paravan.
//Håkan
Bilder kommer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar