Bloggintresserade

söndag 17 april 2011

Första gäddsvängen: Jerk VS Fluga



Mitt i all trädgårdsfejning hade jag tänkt dra om elen i båten men så blev inte fallet.
Fiskesuget blev helt enkelt lite för stort.
Jag och min bror slöt upp där florån mynnar ut i "våjen" för att se om det hunnit upp några gäddor från marmen nu när vattnet börjar värmas upp.
Till saken hör att gäddorna i marmens västligaste delar känner av draget från våjen som för övrigt är mycket grund och vassrik. Detta gör att i början av maj år efter år så är det ett otroligtskådespel att se alla sjöfåglar som samlas på vattenspegeln samt hälsinglands tätaste gäddlek.
I snålblåst såg det länge ut att vi skulle gå bet men efter en hel del nötande lyckas jag kroka en gädda som efter en kort stund kliver av.
Staffan svarar ganska omgående med en liten som bänder flugspöt i en lagom båge för en köldstel snipa.
1-0 till flugan.

Jag lyckas tyvärr inte med bravaden att kroka någon gädda trots att det nyper till ännu en gång. Man är väl ringrostig efter vintern.
Kul ändå att få lyfta på ett par gäddor och de närmaste veckorna kommer fisket att explodera i vanlig ordning när nu våren äntligen är här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar