Bloggintresserade

söndag 16 maj 2010

Ljusnan Pike Race del 1.

Ja, då var första deltävlingen genomförd. Och vad ska man säga. Jag kan inte skylla på min team kamrat (fast vi har våra duster), inte skylla på att fiske vattnen inte kan leverera gädda (för det vet jag), samt att vädret var ju fantastiskt.
Man måste försöka hitta någon slags förklaring i det hela när 18 lag av 21 får fisk (vi var ett av dessa lag). När 3 st lag lyckas med att få 3 st fiskar eller mer, och det var topp 3 lagen. Och då hade 3:an Team Buster 155 cm, dvs en snittläng på 51,7 cm gädda. Jag gick inte igenom hur många som fick 2 st fiskar, men troligen inte fler än 8 st (max).

Förklaringen heter troligen: Gäddlek. Jag har själv som vanligt varje år varit runt i mina hemavatten och beskådat skådespelet. Igår med första riktiga värmeböljan på länge så är jag säker på att gäddorna hade mycket annat att tänka på än att äta. En något försenad vårflod med mycket regn sista dagarna kan naturligtvis bidragit en del.

Men nu ska jag inte bara hitta ursäkter för att vi nollade för första gången i vårat team, utan hylla de som lyckades. Carpe Diem lyckades med smått otroliga (för dagen) skarapa ihop 283 cm. Det är ett resultat med stor respekt för de övriga deltävlingarna.

1:a Team Carpe Diem 283 cm. Grattis önkar Team Röd. Respekt!

2:a blev Team Pink på 237 cm. Grattis!

3:a blev Team Buster med 155 cm gädda. Grattis!

Att fånga stora gäddor för dagen då lyckades Team Mieko bäst. Dom lyckades fånga en på 112 cm, strax följda av Team Oldboys med en på 111 cm. Samt segrarna Team Carpe Diem en på 110 cm.

Vi andra, vi får bryta ihop och komma igen till Varpen tävlingen. Dess förinnan är det tävling på Galven den 29 Maj, samt en 12 timmars tävling på Herten den 5/6, den sista är dock fullagd, dvs 15 båtar.

Tillslut måste jag berätta att jag åkte inte hem helt lottlös jag heller. Jag vann nämligen det utlottade presentkort som Sportfiske Centrum i Bollnäs hade skänkt. : )

//Mats.

8 kommentarer:

  1. Rättelse. Jag menade: vi gick inte lottlös, samt att: vi vann på lotten som jag drog. Annars kanske jag får ett helvete! :)

    SvaraRadera
  2. Grattis Mats . Måste bara säga att det var ju kul att du drog en lott i alla fall , hehe :) !

    SvaraRadera
  3. Testfiskana hade bara nitlotter sarom

    SvaraRadera
  4. Rättelse 2: Andra styckets 2:a rad fattas ett "inte". 18 av 21 lag fick "inte" får fisk (vi var ett av dessa).

    SvaraRadera
  5. Nej då Mats! Du får dra resterande lotter då jag vet att det är större chans vid lottdragningen//Håkan

    SvaraRadera
  6. Haha du menar väl 18 av 39 inte får fisk !!:)Vi var 1 av 21 som fick fisk, Peter//LJUSNE JPM

    SvaraRadera
  7. Rätelse 3. Helt riktigt konstapel Nilsson! 18 av 39 lag fick inge fisk. Rätt ska vara rätt.

    SvaraRadera
  8. O dom som inte fek nå fånte va me nästa gång

    SvaraRadera