Bloggintresserade

torsdag 11 april 2013

Expedition storgädda med resultat

Brorsan har under ett par veckor satsat stenhårt på att bärga en 10 plusare på ismete.
Han har dagligen rapporterat om fina gäddor från vinterns sista isar.
Han har haft turen med mörtstugor som fiskat bra och mycket fin storlek på agnen.
MMS:en har kommit dagligen och som följer är ett axplock av dessa.
Tyvärr är bilderna si och sådär då han varit mestadels själv på isen men allt för gäddans bästa då samtliga fiskar släppts tillbaka.
Bra storlek på mörten denna 27cm en i mängden.


En av dagarna följde en arbetskamrat med och då fick dessa syna isen 6,4 & 8,5kg
Sedan följer ett knippe av fina gäddor mellan 6 och 9,8kg.
Han undrade vad som var fel när den över 10 aldrig vill komma.



                                                Övre 9,5kg,  undre 8,8kg
                                                                              9,8kg
I dag kom ett MMS som jag inte hann se innan en upprymd bror ringde och frågade om jag sett den senaste pjäsen som varit upp en sväng på isen för vägning.
Nä, sa jag jag har kollat på jobb nere på Skutskär inför kommande stopp och inte hört telefonen.
Han sa nu tog jag en over 10 med råge,
14,1 drog den ner vågen till
Här är några bilder på denna madam


 Notera stövel storlek 45 samt att 250mm borrspiral är ett måste för att så smärtfritt som möjligt kunna landa de största exemplaren.(Tro mig jag har haft ett monster som jag inte fick upp i ett 250mm hål som slutligen rätade kroken.)
På återseende!!
Grattis brorsan till en fantastisk fisk!!
Undrar om man kan ta åt sig lite av äran ;-)
(Det ska även tilläggas att han tappat flera riktigt stora fiskar som slitit av tafsar och lina under veckan som gått. Han fiskar även i morgon och förmodligen på lördag om vädret håller i sig. Så jag väntar fler MMS)
//Håkan



4 kommentarer:

  1. Lägg för fan gäddan på en avkrokningsmatta
    och inte direkt på isen/snön.
    /Robban

    SvaraRadera
  2. en ikeakasse som avkrokningsmatta å vågsäck!! dom där gäddorna har tagit bra nog skada.
    /Linus

    SvaraRadera
  3. Om ni nu ska praktisera CR, så föreslår jag att ni lär er hantera fisken. Det finns nog lite info på nätet eller tidningar, eller sunt förnuft/Johnny

    SvaraRadera
  4. Hehe seså Håkan,kila i väg till kiosken och köp en fisketidning så du lär dej något om fiske;-)
    Mvh Krille

    SvaraRadera