Bloggintresserade

söndag 27 december 2009

Hårkan,ett tips till sommaren!

Snön ligger djup och isen är tunn,så här kommer lite flugfiske!


Det roligaste jag vet är att ta flugspöt,några likasinnade kamrater och dra norrut. Juli 2005 gick resan,för 3:e året i rad till Jämtlänska Hårkan och Edsforsen. Efter den resan så har alla efterkommande resor gått till vatten runt Kiruna. Men ett tips för er som gillar flugfiske efter harr och öring, och inte vill åka så långt, så är Hårkan och just då Edsforsen ett riktigt kanon vatten.



En av mina fiskabröder hemmifrån, Heikki Vainionpää flyttade upp till Nälden i Krokum`s kommun som Hårkan rinner vid. Han har en egen hemsida som heter "fiskegubben" där han erbjuder guidning,kastkurser,logi men framförallt information om fiske. www.fiskegubben.se. Väl värt ett besök!

Tre av mina fiskebröder vid Hårkans strand med "fiskegubben" i mitten.

Efter midsommar och fram till månadsskiftet juli/augusti, upplever jag att fisket har varit som bäst. Men det lönar sig att kolla upp vattenståndet innan. Sen vårflod kombinerat med hårt reglerad vattenföring kan ställa till det. Annars är det relativt lättvadat. Fiskens snittvikt ligger på 7-8 hg, men fisk på kilot kommer upp. Tro mig!Det är det perfekta vattnet att ta med en kompis som precis börjat flugfiska. För 200:- veckan för ett fiskekort och 3 tips: Kolla upp vattenståndet före!, Nattsländeimitationer storlek 10-14 är ett måste
(i Edsforsen har jag varit med om extrema kläckningar), samt att fisket är bäst mellan 22.00 till rådimman kommer ca 02.00. Ta en tur till Edsforsen, Hårkan i sommar och följ mina tips. Får du vädrets makter med dig kommer du inte att bli besviken!
// Mats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar