Bloggintresserade

lördag 5 december 2009

Sutare (tinca tinca)

Nu innan ismetar sesången har kommit igång så kan jag drömma mig tillbaka till sommarens fiske,artiken gjorde jag till Scandinavianfishing -08.


Långt in i den mörka hälsingeskogen åker jag i bland, inte bara för att söka
lugnet utan även för att meta sutare. Denna bronsfärgade karpfisk med rundade former,
med en skäggtöm vid varje munvinkel.
Ställer bilen efter den dammiga grusvägen och tar stigen ner till den lilla tjärnen.
Lommen är redan på plats när jag försiktigt smyger mig ut på myrkanten.



Väl vid vattnet börjar jag alltid lägga ut 3 st golfbollsstora mäsk bollar samt en
handfull konserverad majs innan jag tacklar upp mitt spö. En kaffe slurk hinns med
tillsammans med mackens senaste inköpta chokladbit. Lugnet börjar infinna sig och därmed dags att agna på.

Namnet sutare anses komma av det fornnordiska ”sutari ”som betyder skomakare.
På en del håll i Sverige kallas den faktiskt fortfarande "skomakare".

Agnet består för dagen av 2 styck majskorn på en slank 12.ans krok. Långsmalt flöte som bär 3 st blyhagel, matchspö med rulle. Sutaren är en mycket stark fisk, det kommer du märka den dagen du krokar en. Så rulle på spöt ökar dina odds att landa denna ( i mitt tycke ) vackra fisk. Jag blyar så att sista haglet ligger på botten med ett avstånd till kroken på ca 2 dm. Sutaren äter nästan utesluten ifrån botten.

Utlägget av tacklet lägger ringar på ytan som når ut över halva tjärnen, som vid det här laget ligger helt spegelblank. Spöt läggs mot en nytäljd spöhållare nertryckt i myren.
Mer kaffe hinns med.

En liten mäskboll läggs ut efter en trekvart när ingenting hänt. Det finns nog inget mer rofyllt
än att sitta och titta på flötet, höra fåglarna, känna alla dofterna. Flötet dyker!
Försiktigt böjer jag spöt till mothugg, fast fisk. Och visst är det en sutare. Inte den största, men ändå en sutare. Efter drillning, håvning och kort tagits får den åter frihet i sitt rätta element. Lyckan är total! Folk brukar fråga mig vilken är den roligaste fisk jag fångat, svaret blir alltid: Den senaste!



Kvällen börjar snart bil till natt när jag packar ihop mina saker. Även denna sommar
fick tjärnen besök av mig. Framme vid stigen där myren tar slut vänder mig om, jorå!
Lommen som har hållit sig på "sin" sida tjärnen är kvar, fastän fåglarna har tystnat för ett tag sedan. Säkerligen kommer jag tillbaka nästa år för ett nytt besök med min "skomakare".



//Mats Eriksson.

4 kommentarer:

  1. Så sant som det är sagt, meta sutare en sen kväll går inte av för hackor. Tjärnen ser ut att kunna vara den som Marius besöker:) Ta spöt å åk till Hängsjön en gång, du kommer inte att ångra dig.

    //Team Mintu

    SvaraRadera
  2. Bakom kameran står den "Flygande Holländaren", så visst,det är den tjärnen. Hängsjön har varit på tal, har dock ej hunnit med. Hoppas jag gör mig tid i sommar.

    //Mats

    SvaraRadera
  3. Ja håll dej till mört du så kanske det går bättre haha ! Skoja bara. Skitfiske på dej // Peter

    SvaraRadera
  4. det ante mig:) Ta nu å besök Hängsjön i sommar. Medans du är där så kan du slänga ut ett gäddmete också. Rackarns vilka gäddor det är där.

    SvaraRadera