Bloggintresserade

fredag 12 februari 2010

"Drömmen i öringarnas dal"

Vintertid brukar jag drömma mig bort med flugspöt i handen i tidlöst land , fiskandes öring i fjällvärdens kristallklara jokkar.

En sådan dröm fick jag och "svågrarna Stewing" uppleva i en vecka i juli för ett par år sedan. Här skulle fiskas öring! Ett mer smygande och spännande fiske än när man fiskar efter harr. Harren är mer "förlåtande", lättare och fiska och ej lika skygg som öringen. Här får man tänka till lite mer och hålla en låg profil.

Inte "piska" sönder vattnet, utan mer noggrant studera fiskens ståndplatser och metodiskt fiska av den i största försiktighet. Jokken vi valde fiska i ligger i Kiruna fjällen, inte alls långt från Kebnekaise och dess snöklädda sydtopp. Mer än så säger jag inte. Men en sak är säker. Där det är blått på kartan, där finns det fisk. Tipset är som alltid, välj en jokk mellan två sjöar. Det brukar alltid fungera där uppe.

Vi hade otroligt tur med vädret den veckan. Ingen dag blåste bort, och regnade gjorde det endast en halv dag. Gott om mygg var det, men framför allt gott om fina öringar mellan 1 - 1,5 kg. En kväll fångade jag ca 15 st fiskar i denna storlek.
Min favorit var Muddler Minnow med guldskalle i storlek 8, men roligare var det när fisken vakade för då funkade klasiska Europa 12 i storlek 10 klockrent. När vi såg hur fisken gick och jagade småfisk, la man då ut en muddler i fiskens jaktväg small det direkt. Öringarna formligen åt upp våra flugor. Vi fick många roliga fighter, och att syna backingen var ganska vanligt. Att sitta vid tältlägret i "öringarnas dal" och se ytan brytas av nya vak av fina fiskar.


- Ja! Det är så nära en dröm man kan komma i vaket tillstånd. Sånt kan inte beskrivas i en simpel artikel som denna. Blunda ock tänk er följande: Luften, Vyerna, Lukterna och tystnaden som hela tiden avbryts av ett nytt vak från en gudoligt vacker, prickig varelse.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Drömmar ska inte bara drömmas, dom skall upplevas!

Tight lines! // Mats.


Generellt: Alla blider på bloggen går att klicka på för att få se större.

2 kommentarer:

  1. Fint reportage det där Mats . Och jag håller med dej att drömmar inte bara ska drömmas , dom ska upplevas . Och jäklar vad roligt det var att uppleva en av dom i Hälsinge Open i fjol :):):) !

    SvaraRadera
  2. Detta slår alla trollingtävlingar med råge. Den som inte har upplevt detta har något att se fram imot.

    Fint reportage!

    //Team Mintu

    SvaraRadera