Bloggintresserade

tisdag 21 juni 2011

GÄDDA PÅ 142 CM!!!

Förra veckan ringde en bekant till mig och berättade att det hade fångats en gädda på hela 142 cm i Ljusnan veckan före. Han hade jobbat med killen, som berättade det för honom.

Efter en hel del detektivarbete kom jag fram till att jag var lite bekant med fångstmannen. För länge sedan har jag ju själv jobbat med honom, eftersom vi båda jobbar inom bygg branschen så stötter man på varandra ibland.

Jag ringde helt enkelt upp honom idag och han bekräftade själv att han fångat en mycket stor gädda i ett av Ljusnans nedre delar. Eftersom ingen våg fanns med så mätte han och hans fiskekompis av gäddan noggrant mot hans egna kropp (från backen och upp). Efter foto dokumentation så släpptes gäddan åter i sitt rätta element, eftersom killarna är förespråkare av C&R. Senare hemma mätte de av längden mot kroppen igen med tumstock som visade sig vara just 142 cm.


Vad väger denna??? Vi får nog aldrig veta. Hur som helst, imponerande!!!

För 4-5 år sedan fångades (och tyvärr avlivades) en gädda på 17 kg, samt -09 togs det en på 132 cm och 18.6 kg (går att läsa om på denna blog). Båda tagen i Ljusnans nedre delar.

Efter att vatten magasinen byggdes så har förutsättningarna för gäddan förbättrats avsevärt, dock med bekostnad av utslagning av andra arter. Det finns en hel del potential till att fånga riktigt stora gäddor i älven, som är mest känt för sitt grymma lax fiske i fornstora dar.

I framtiden kanske den blir mer känd som ett av Sveriges bästa vatten för riktigt grov gädda!

// Mats.

11 kommentarer:

  1. va den 142 är de ju ett nytt världsrekord för nordisk gädda som arten heter!!!

    Linus Team DK

    SvaraRadera
  2. Satan i gatan. Vilken jävla best !!!!

    SvaraRadera
  3. Fråga om den inte hade en Hitta nemo jerkbait i käften.
    Tappade en riktig fet krokodil som lätt kunde vara i denna storlek förra veckan.

    Grym gädda iaf

    SvaraRadera
  4. mycket mycket tveksamt att ta längden på det där sättet. varför inte ta mer dokumentation, det hade ju gått att sumpa den med lite hjälp av andra. verkligen synd på så fin fisk, att spekulera är inget man kan göra av den lilla bilden.
    LINUS TEAM DK: Arten nordisk gädda skulle jag vilja se. Om du menar Northern Pike så är du ju ute och cyklar. Dessutom är IGFA:S världsrekord alltid i vikt, inte längd.... Och denna är inte över 25 kg som är gällande rekord idag.
    Mvh Johan B

    SvaraRadera
  5. Till Johan Boman:

    Jag håller med om det du säger om att ta längden på detta viset. Men man måste ha med sig att fångstmannen har sen han lärt sig att gå fiskat i älven. Hur många stora gäddor han fångat under åren som gått går bara att gissa. När denna stora gädda fångades togs det en till på över 10 kg, fick se bild på den också. När jag pratade med honom så sa han:
    - sist jag vägde en gädda så vägde den 11 kg, och den var liten mot för denna!
    Killarna vet var de stora husera och det är roligt att ta spöt och gå ner "en timme" och drilla lite.
    Jag är ganska säker att de fiskar nog inte på så många andra ställen.

    Summa sumarum: Killarna bryr sig inte om några rekord, utan tar stora gäddor för att ha "skoj" en stund!

    // Mats

    SvaraRadera
  6. tittar man väldokumenterade gäddor i längd skulle den slå gäddan på 137 cm från frankrike 2009 som räknas som den längsta fångade, lite inofficiellt kanske men ändå... För att få den godkänd hos IGFA så skulle man behövt slå ihjäl alla storfiskar... dom flesta väljer nog hellre att kasta tillbaka dom än att få ära hos dom.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Grattis till en mycket fin fångst! :-D

    Mvh Robert Westin

    SvaraRadera
  9. Nice Gädda... Hur lång är mannen på bilden?

    SvaraRadera
  10. Måste bara få undra en sak, Team Röd. jag kan säga att jag aldrig har sett nån av dem vid det stället på senare år, jag vet exakt vart det är. bilden är väldigt skumt tagen, men det är en väldigt fin fisk iaf. Tänkte bara säga till er att det finns säkerligen större gäddor på detta ställe, tyvärr fiskas det allt för lite, träffade inte på nån där i somras och jag fiskade nästan varje dag, och resultatet jag fick är HELT sjukt, 15 gäddor över 8 kilo och 3 över 10. tyvärr tappade jag väldigt mycket 10+ där, det är väldigt svårst ställe att landa stora gäddor på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet en kille runt 20 år som jag träffat vid fåtal tillfällen. Han har fått cirka 15 gäddor över 10 kg i detta område.
      Dock är det ingen som skryter om sina fångster, så det är inte alltid han berättar om han fått något tyvärr.

      Radera