Bloggintresserade

fredag 18 juni 2010

kvällstur på gädda


Destämde mig för att ta en tur i går kväll på en närliggande sjö. Slängde i 4 spön och började puttra runt.
Det blåste rätt friskt och det dröjde inte länge innan första gäddan synade båtens insida för att sedan simma åter mot djupet.
Det nappade bra med dubbelhugg och napp på utlägg så jag ringde min teamkamrat Mats och rapporterade om att fisken var i stöten.
Hade precis lagt på då en större pjäs drog i ett av spöna. Efter en längre drillning i ganska hård vind plus en ivrigt ringande telefon hade jag gäddan 5-7 meter bakom båten. En fin pjäs med rund mage släppte medan jag strulade med håven.
Lite surt tog jag upp telefonen och kollade vem som stressat på mig medan jag drillade.
Det var Mats som fått "ledigt" då sambon hade sällskap på besök. Han undrade om jag kunde plocka upp honom och naturligt vis kunde jag det. Eftersom jag hade en bit att åka för att plocka upp honom stoppade jag aldrig i sista spöt och puttrade sakta upp mot sunnanå båthamn för att mönstra på honom.
Jag la ut ett spö rakt bakom båten då det sög i på ett av sidospöna med knarrande rulle. Efter tunggung klev även denna fisk av men släpspöt som koncentrationen hade glömt i detta tillfälle stod i båge och en 3 kilos kunde drillas och återsättas.
Då jag plockade upp Mats mojnade vinden och fisket blev genast sämre.
Ett 10-tal gäddor luftades under kvällens gång. Helt ok med tanke på att LightLake var ut samtidigt och inte hade en fisk i båten.
//Håkan

1 kommentar:

  1. Man kan väl åka runt och bara mysa:)))
    Sen så har vi hört att det blir jävligt bra tröst-priser som vi vill åt.

    //krille

    SvaraRadera