Bloggintresserade

torsdag 24 juni 2010

Midsommar med jordgubbar.

Sommar å sol, midsommar och, förhoppningsvis, underbart väder i hela vårt avlånga land. Färsk potatis, matjessill, gräddfil och gräslök med en kall liten rackare till, är ett måste på midsommarafton. Men ta fram grillen till kvällen och pröva ett nytt recept nedan med jordgubbar och fisk. En mycket lyckad smakkombination som är som gjord för att överraska under midsommarhelgen.




Basilika- och jordgubbsfylld gös

4 portioner
2 gösfiléer med skinn (eller makrill)
2 dl jordgubbar
1 kruka basilika
salt och peppar
bindgarn
2 röda paprikor
1 knippe salladslök
balsamicosirap
potatis

Hacka jordgubbarna grovt och blanda med basilika. Lägg filéerna med skinnsidan nedåt på en skärbräda, krydda med salt och peppar. Täck en filé med jordgubbsröran, lägg den andra filén ovanpå. Bind ihop med bindgarn som på bilden. Grilla. Använd gärna digital termometer, fisken är klar vid en innertemperatur på 52°.
Paprika och salladslök är gott att grilla till. Tänk på att salladslöken blir klar på någon minut. Ringla balsamicosirap över fisken när den är klar och servera med nykokt potatis.

Bon apetit och glad midsommar på er alla önskar Håkan och Mats i Team Röd.

5 kommentarer:

  1. Vafan....nu fattar jag ingenting...
    Ena stunden är det kriminellt att ta reda på fisk för att nästa så ska det ätas.???

    SvaraRadera
  2. Kriminelt är det att ta upp fisk i överflöd, och då specielt fisk som skall leka. Att fiska efter tunga arter som specimen fiskare är det alltid fördel att få romstinna honor som vanligtvis väger flera hekto vissa kilo mer vanligt. Att ta hem en sån fisk skulle i mina ögon vara kriminelt. Att åka upp i fjällen och dra upp massa fisk som sen inte kan tas reda på annser jag är likadant. Hoppas du fattar någonting nu??? En matfisk har alla rätt att ta upp om förutsättningarna är att tillaga och äta den.
    Glad midsommar på dig min anonyme vän, eller?
    // Mats.

    SvaraRadera
  3. Salt, peppar, garn och potatis har jag hittat.
    Känns lite vågat att göra mat på det.
    Hittar jag bara jordgubbar så kan man alltid knyta små dekorativa rosetter på dem och krydda tillsammans med kokta potatisen.

    Ser ut som Tröjas båt?!

    Trevlig M-sommar / Martin

    SvaraRadera
  4. Ut och fånga gösen Martin! Och visst är det Robbans båt. Glad midsommar // Mats.

    SvaraRadera
  5. Tjena.. hitta eran blogg när jag goggla efter info om levasjokk.. :).. Nice!! Hur var fisket och miljön där när ni var där?? skulle vara riktigt trevligt om ni kunde skicka lite info till mig!! Jag har själv varit runt i många år på sandåslandet o finnmarken.. men aldrig där.. maila gärna!!! u.lindahl@hotmail.com.. Själv skriver jag en del blogg oxå.. lägger väl till er som en favorit om det är ok.. ??

    SvaraRadera