Bloggintresserade

tisdag 1 juni 2010

När våldet kom till byn!

Igår blir en dag för mig sent att glömma. En dag då några idioter åter igen får för sig att stjäla och förstöra. Efter hemkomst från Ljusdal igår åkte jag ner till hamnen och fick se min båt totalt länsad på motorn med tillbehör.

En upp klippt stävögla, ett trasigt styrreglage samt en brytar panel som elen var dragen till var borttagen.

I båten låg det även en massa grenar/kvistar. Där båten hade på träffats hade man tydligt set vid land var motorn hade monterats bort, sa hamnvärden som hittade båten och bogserade tillbaka den till hamnen. Men innan han tog båten tillbaka gick han tillsammans med en vän iland och runt platsen och tittade efter motorn, men utan resultat. Enligt dom två hade de set spår ifrån platsen. Dom antog att motorn hade transporterats från platsen men någon typ av vagn.

Jag bestämde mig att själv se på platsen. När jag närmade mig så såg jag i en slänt ner mot vattnet någon slags plåt låg övertäck med grenar, samma grenar som låg i båten. Och mycket riktigt, där under i leran låg motorn. 20 meter längre bort i skogen låg gas/växel reglaget samt tanken mycket väl övertäckt med grenar.

Jag hade fått informationen under dagen att motorlåset var bortkapat, så var inte fallet. Dom hade inte lyckats att forsera motorlåset, utan istället slagit sönder motor för att få lös den.

Efter att rådfråga polisen fick jag ta hem allt med hjälp av vänner ca 22.30 på kvällen. Nu tar försäkringsbolaget på sig att återställa skadorna på båt och motor.

Jag är övertygad att de inte visste hur tung motor var. Vi var 3 man som nätt orkade släpa upp den från slänten. Jag är även helt säker att personerna har god lokalkännedom och är ifrån trakten. Igår hörde 5 st "fullvuxna " personer av sig och var villig att sitta på pass och invänta förövarna, men jag är helt säker att de har tänkt att vänta en vecka med att hämta sitt byte. Tips har strömmat in och jag tänker inte ge mig i första taget.

Jag måste tacka er som engagerat sig, speciellt Lennart Norgren, svågern Peter men inte minst Robban (Team Tröja) som igår kväll ställde upp trots sena kvällen med sin fyrhjuling för att frakta hem allt.

// Mats.

4 kommentarer:

  1. Bra att motorn kommit till rätta . Synd bara att dom asen förstört så mycket . Jag förstår att du är lite uppjagad men att kalla mej för svåger är väl att ta i :)! Nu är det bara att bryta ihop och komma igen Mats . Ser fram mot nya (hårda ?) duster på sjön // Peter ,LJUSNE JPM

    SvaraRadera
  2. Det är nog tur att du inte är min svåger. Ibland vill jag njuta av stillhet och tystnad :). Han jag syftar på är Peter Blanck!
    // Mats.

    SvaraRadera
  3. Stillhet och tystnad har du ju hela tiden du trollar :) Inte mycket knarrljud där inte , hehe :)//Yeeeaah !!!

    SvaraRadera
  4. D e inte min svåger heller men inte äre tyst i min båt inte. Förtvivlad kapten!

    SvaraRadera