Bloggintresserade

tisdag 2 augusti 2011

Besviken, ledsen och förbanad!

Igår kväll hade jag och en polare bestämt oss att trolla på Bergviken. Fisketuren var bestämt sedan länge eftersom vi båda är uppe i semester bestyren. Det var även igår jag såg att det var den 1:a augusti, nätläggarnas tid är kommen. Vi la ut från Vannsätter vid 18.30 tiden och gick ut mot "storsjön". Enligt en bekant via telefon så han vi bara passera "smalsjön" så åkte en båt ut och la 4 st nät, i princip "bombade han hela sundet.
vid 21 tiden beslöt vi att åka in i "smalsjön" för att fortsätta vår fiske. Vi mötes av dunkar överallt. De första vi passerade var helt omärkta. De andra var märkt, och det beslutade jag att lyfta på för att kontrollera maskstorleken på. Redan när jag tog tag i dunken började det skrika efter det landet där fritidsstugorna står. Jag drog upp nätet som låg på ca 10 meters djup, hela tiden hörande en nu visslande person på land. Maskorna på nätet vissade sig vara olagliga 40 mm maskor! Jag tog båten och styrde in mot den högljuda personen på land och förklarade följande:

- Vi kollade ditt nät och det visar sig ha för små maskor. Minimun är 60 mm.
Du har lagt 4 st nät, man får bara lägga 3 st.
Du har även lagt omärkta nät vilket man inte heller får.

Personen som visade sig vara en man i 60 års åldern sa:

- Maskorna är inte för små om man mäter i diagonalen! För det har en person som han namngav oss sagt till honom (han är tydligen avliden sen några år tillbaka).
2 st av näten är min son som äger! (han var dock inte med när dom lags, och säker inte heller när dom togs upp).
Dom omärkta näten märker jag sen!

3 fel av tre möjliga! Hade han fiskekort? Som min bekant sa så är det rena rama vilda westerns lagar som gäller.

Jag ringde en av Söderalas Fiskevårdsområdesförenings tillsynsmän och gav honom all information för kännedom. Tyvärr i semestertider kunde ingen av dom komma ut på kvällen och tillrättavisa de brottsliga.

Senare på kvällen efter mörkrets intrång gick ytligare en oupplyst båt ut och la flera nät.

Besviken,ledsen och förbanad åkte vi hem utan att kunna göra någonting. Fortsättning följer!

Hur det gick på vår tur återkommer jag med. Föresten, är det någon som vet hur man utbildar sig till fiske tillsynsman, hör av er!

// Mats.

3 kommentarer:

  1. Det är bra Mats . Ge dom vad dom tål ! Men det heter förbannad inte förbanad :) //Konstapel Nilsson

    SvaraRadera
  2. Ta kontakt med Söderala fvof och be om att få bli tillsynsman, du verkar ha rätt inställning för det.

    Finns blanketter att hämta på: http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/SiteCollectionDocuments/sv/blanketter/fiske/ansokan_fisketillsynsman.pdf

    Jag är tillsynsman/fiskepolis på Mo Fvof och som tur är har vi det lugnt. Nätförbud i hela området för oss. Samma sak skulle införas i Söderala. Lägg förslag till årsmöte och fixa uppslutning kring frågan och klubba igenom beslutet helt enkelt.

    Jag ställer gärna upp att slåss mot nätfiskare. Det ska bort helt enkelt. Är det Okej så ställer jag gärna upp och opererar åt söderala om det behövs. Man ska aldrig åka ensam och jaga idioter.

    /Martin, Team Tybling

    SvaraRadera
  3. Kämpa på Mats ! Förr eller senare kommer nätläggarna att dö ut eller helt enkelt sluta pga att ni ser till att dom håller sig till regelverket..

    /Skavis

    SvaraRadera