Bloggintresserade

fredag 12 augusti 2011

Tjuvfiske - ett växade problem!

Igår hemkommen från flugfisket i norr kan jag i Hälsinge Kuriren läsa en artikel:
Tjuvfiske - ett växande problem.

Tjuvfiske med nät i Bergviken har blivit ett växande problem för fiskevårdsföreningen.
-Folk bryr sig inte längre, eftersom det sällan blir någon påföljd. Nu lämnar vi in beslagtagna nät till polisen, berättar Lennart Östlund från Söderala fiskevårdsförening.

Vidare kan man läsa:
- det är fel att göra business av det hela på andras bekostnad. De flesta sportfiskare tar kanske hem någon enstaka fisk och släpper tillbaka det mesta av fångsten.

En mycket bra artikel som förhoppningsvis kan få de oseriösa nätläggarna att stanna hemma.

Men nu är min fråga:
- Är det ett växande problem? Eller har det alltid sett ut så här på Bergviken?
Det lär vi nog aldrig få veta!

Med egen dokumentation och andras vittnesmål så har det sätt ut så här på Berviken i flera år. Nät utan märkning både sommar och vintern. Nät som läggs under isen som ligger i hela tiden från januari till mars (ca 90 dagar eller 2160 timmar om man så vill, förutom tiden det tar och vittja det förstås). Samt alla nät bombningar av ekolods letad fisk som görs dagarna före förbudet som börjar 1 maj.

Har dom då alla haft rätt nätmaska (inte vid tilsynsmanens beslag i sista april i våras iallafall) eller fiskekort?

Jag tror inte fiskevårdsföreningarna har legat på latsidan. Det handlar kanske mer om små resurser samt att få folk att kunna rycka ut när allmänheten har civilkurage att anmäla in om brott mot fiskebestämmelserna.

Avslutningsvis är mitt råd till fiskevårdsföreningarna i det berörda området (som läser vår blogg) att kanske fundera på nya förslag till fiske bestämmelser, och då inte bara till nätläggning, utan också för sportfiskarna.

Jag har själv tittat på andra fiskevårdsföreningars fiske bestämmelser i närområdet som lyckats kompromissa för alla parter, och på det visset fått tillbaka ett fantastiskt fiske. För vi ska inte glömma att Bergviken/Marmen var varit ett av Sveriges bästa stor gös vatten.

Jag har själv funderat en hel del, men det får jag återkomma med.
Fortsättning följer.

Hur det gick med flugfisket? Det får jag återkomma med!

// Mats.

1 kommentar:

  1. Vänster klickar du på artikelbilden 2 gånger så kan du naturligtvis läsa den själv.

    SvaraRadera