Bloggintresserade

onsdag 19 maj 2010

Vårfloden är här = Abborre!

Bättre sent än aldrig, men nu är den här. Vårfloden! Ca 2 veckor senare än vanligt. Mitt hemma vatten i Ljusnan brukar ge ett fantastiskt abborr fiske just när vårfloden står som högst.

Årets första ( i förgår ) värt namnet, 1,2 kg.

Dom leksugna abborrarna söker sig upp i älven från de stora vatten magasinen och är inte alls svår att få att hugga. Men då gäller bara metspö, flöte och mask. Har provat andra beten, men mask i storlek kingsize är det som gäller. Vanligt fall brukar vårfloden kulminera mellan min mors och svärmors födelsedagar, dvs 1 maj till 6 maj. Efter ha bott nära älven nu i 13 år så har jag aldrig upplevt vårfloden så här sent. I går när jag skulle ner till älven för ett pass ringde min team kamrat precis. Han gjorde följe som första håvare för att få ett brejk i allt färg skrapande på villan som skall målas om.

En helt ur lekt "borre på nätt kilot. Kolla in längden!

Dom rom fyllda honorna lägger på sig flera extra hg innan lek. Hoppas ni förstår att ta upp dessa fiskar vore kriminellt Alla individer krokas varsamt loss och släpps åter i sitt rätta element.

I går kväll tog jag en av mina största, 1,6 kg.

Gör dig själv en tjänst, åk och fiska!

// Mats.

4 kommentarer:

  1. Grattis till fetabborrarna . Kul efter fiaskot i Orsjön/Kyrksjön/Bergviken , hehe ! Det är en del fina fiskar det där men även 2 riktigt fula , Konstapel Nilsson // LJUSNE JPM

    SvaraRadera
  2. Snyggt jobbat mats/håkan!
    mvh//Risto

    SvaraRadera
  3. Fina bitar. Antar att dom är tagna på samma ställe som vanligt? Tänkte ta ett pass med UL-spöt efter aborre jag också snart.

    SvaraRadera
  4. Grattis Mats till en riktigt snygg borre
    //Magnus

    SvaraRadera